Oost-Vlieland haven

Take a look

Attributes

Trip/route

• Starting point: Startpunt is op het plein voor de veerterminal
  • Name of Administrator: WegWijs 43

• Dogs on leashYes
  • Unleashed dogsYes
  • Nordic walkingYes
2 hours 10 minutes (11.0 km)
  • Download GPX
  • Poet and ship's doc Jan Jacob Slauerhoff (1898 - 1936) had a weakness for Vlieland. An important part of his youth he spend with his family at Dorpsstraat 27.
    A bronze plaque at the facade reminds us of this period. His grandfather worked as a captain on Vlieland and had a family with nine children; the mother Jan' was one of them. In his younger
    years he had severe longproblems and the upholstery in Leeuwarden where he lived with his parents was not the best environment for him.That is why his mother Cornelia Pronker sended him every summer to Vlieland.
    Also as a student he returned tot the island an frequent base. At Vlieland he experienced his happiest moments. This islandfeeling ment for him the combination of loneliness and protected comfort at the same time

Sights on this route

End point: Havenweg 8

Directions

Starting point: Havenweg 8

1. Staande op de Veerdam vóór de VVV ga je rechtsaf richting jachthaven, Havenweg. Na 100 m rechtsaf, de wandelboulevard langs het wad richting jachthaven volgen. Na 300 m linksaf,
    grasstrook oversteken en bij P-23215 rechtdoor richting Stortemelk en zwembad. Neem het eerste onverharde pad rechtsaf. Direct daarna op splitsing linksaf. Op volgende splitsing
    rechtdoor. Op tweede viersprong rechtsaf. Na 25 m linksaf omhoog naar een uitkijktoren.
    2. Aan andere zijde van de uitkijktoren via een trap omlaag. Beneden op klinkerstraat linksaf. Na 50 m rechtsaf naar de jachthaven. Vóór het water linksaf en langs de haven lopen.
    Het havenkantoor passeren, een strandopgang over en op het strand linksaf. Het Noordzeestrand nu 3,5 km volgen.
    3. Ter hoogte van de elfde krib (vanaf het moment dat je het strand op bent gekomen) passeer je een enkele rij lage vierkante stenen paaltjes. Volg het strand nog 150 m en
    ga ter hoogte van de volgende krib (de twaalfde dus) linksaf omhoog een smal duinpad op. Boven op het duin ligt naast het pad een blauwe plaat met een gedicht van Slauerhoff
    ('Moe is de machtige zee'). Volg het duinpad tot aan de vakantiehuisjes. Rechtdoor over een schelpenpad tussen huisnummers 112 en 120 door. Op een splitsing linksaf.
    4. Ter hoogte van bushalte Duinkersoord de asfaltweg oversteken en langs lage slagboom het bospad in. Je kruist achtereenvolgens een ruiterpad, voetpad, ruiterpad en fietspad.
    Bij een bosmeertje (ijsbaan) rechts aanhouden, langs het water. Neem het eerste pad rechtsaf, van het meertje af. Negeer kleinere zijpaden (links en rechts). Op een grotere viersprong
    rechtdoor. Op klinkerweg linksaf. Bij P-23211 rechtsaf, fietspad richting Torenvijver. Na 150 m linksaf via trap omhoog. Boven op het duin rechts aanhouden richting vuurtoren.
    5. Ga vlak vóór de vuurtoren, net voorbij de balustrade aan je rechterhand, rechtsaf, een bospad van Staatsbosbeheer op (geelrode markering). Volg het pad omlaag. Op splitsing, vlak
    nadat het pad even omhoog is gegaan, rechtsaf en vervolgens verder omlaag. Vlak voor een bosmeer (Torenvijver) linksaf langs het water. Op splitsing aan einde vijver linksaf. Op
    volgende splitsing rechtsaf en 20 m verder linksaf. Een ruiterpad kruisen. Op fietspad linksaf.
    6. Bij P-23209 linksaf. Op splitsing van schelpenpaden rechtsaf, smal duinpad in (bordje Staatsbosbeheer 'Vrij wandelen'). Na ruim 100 m, waar het bos ophoudt, linksaf 'paadje'
    (door heideveld) verlaten. Steek de open vlakte over en houdt de bosrand telkens zo'n 50 m aan je linkerhand. Na 300 m rechtdoor een breed graspad op, het bos weer in. Op een
    viersprong rechtdoor. Op een schelpenpad (fietspad) rechtdoor.
    7. Aan het eind linksaf, asfaltweg richting dorp. Vlak vóór eerste huizen dorp rechtsaf, voetpad over grasdijk. De grasdijk tussen dorp en wad volgen tot eind. Net vóór het eind
    links grasdijk af. Op Dorpsstraat rechtsaf door dijkcoupure heen. Doorlopen tot veerterminal.