Oost-Vlieland haven

Neem alvast een kijkje

Kenmerken

Tocht/Route

• Toelichting startpunt: Startpunt is op het plein voor de veerterminal
  • Naam beheerder: WegWijs 43

• Honden aan de lijnJa
  • Honden losJa
  • Nordic walkingJa
2 uren 10 minuten (11,0 km)
  • Download GPX
  • Dichter en scheepsarts Jan Jacob Slauerhoff (1898-1936) had een zwak voor Vlieland. Een belangrijk deel van zijn jeugd bracht hij door bij zijn familie aan de Dorpsstraat 27.
    Een bronzen plaquette in de gevel herinnert daar nog aan. Zijn opa was loods op Vlieland en had een gezin van negen kinderen; Jans moeder was een van deze nazaten. Kleine Jan kampte met longproblemen en het stofferingsbedrijf in Leeuwarden dat zijn ouders runden, deed hem geen goed. Daarom stuurde zijn moeder Cornelia Pronker hem elke zomer naar Vlieland.
    Ook later, tijdens zijn studie medicijnen, keerde hij regelmatig terug naar het eiland. Op Vlieland beleefde hij zijn gelukkigste momenten. Het eilandgevoel betekende
    voor hem 'de combinatie van eenzaamheid en geborgenheid'.

Onze route komt langs het gedicht 'Moe is de machtige zee, moe ook de zwervende wind'. Je vindt het op een duintop aan de noordkant van Vlieland zodra je het strand verlaat.

Dit ga je zien

Startpunt: Havenweg 8
    Eindpunt: Havenweg 8

Beschrijving

Startpunt: Havenweg 8
    8899 BB Vlieland

1. Staande op de Veerdam vóór de VVV ga je rechtsaf richting jachthaven, Havenweg. Na 100 m rechtsaf, de wandelboulevard langs het wad richting jachthaven volgen. Na 300 m linksaf,
    grasstrook oversteken en bij P-23215 rechtdoor richting Stortemelk en zwembad. Neem het eerste onverharde pad rechtsaf. Direct daarna op splitsing linksaf. Op volgende splitsing
    rechtdoor. Op tweede viersprong rechtsaf. Na 25 m linksaf omhoog naar een uitkijktoren.
    2. Aan andere zijde van de uitkijktoren via een trap omlaag. Beneden op klinkerstraat linksaf. Na 50 m rechtsaf naar de jachthaven. Vóór het water linksaf en langs de haven lopen.
    Het havenkantoor passeren, een strandopgang over en op het strand linksaf. Het Noordzeestrand nu 3,5 km volgen.
    3. Ter hoogte van de elfde krib (vanaf het moment dat je het strand op bent gekomen) passeer je een enkele rij lage vierkante stenen paaltjes. Volg het strand nog 150 m en
    ga ter hoogte van de volgende krib (de twaalfde dus) linksaf omhoog een smal duinpad op. Boven op het duin ligt naast het pad een blauwe plaat met een gedicht van Slauerhoff
    ('Moe is de machtige zee'). Volg het duinpad tot aan de vakantiehuisjes. Rechtdoor over een schelpenpad tussen huisnummers 112 en 120 door. Op een splitsing linksaf.
    4. Ter hoogte van bushalte Duinkersoord de asfaltweg oversteken en langs lage slagboom het bospad in. Je kruist achtereenvolgens een ruiterpad, voetpad, ruiterpad en fietspad.
    Bij een bosmeertje (ijsbaan) rechts aanhouden, langs het water. Neem het eerste pad rechtsaf, van het meertje af. Negeer kleinere zijpaden (links en rechts). Op een grotere viersprong
    rechtdoor. Op klinkerweg linksaf. Bij P-23211 rechtsaf, fietspad richting Torenvijver. Na 150 m linksaf via trap omhoog. Boven op het duin rechts aanhouden richting vuurtoren.
    5. Ga vlak vóór de vuurtoren, net voorbij de balustrade aan je rechterhand, rechtsaf, een bospad van Staatsbosbeheer op (geelrode markering). Volg het pad omlaag. Op splitsing, vlak
    nadat het pad even omhoog is gegaan, rechtsaf en vervolgens verder omlaag. Vlak voor een bosmeer (Torenvijver) linksaf langs het water. Op splitsing aan einde vijver linksaf. Op
    volgende splitsing rechtsaf en 20 m verder linksaf. Een ruiterpad kruisen. Op fietspad linksaf.
    6. Bij P-23209 linksaf. Op splitsing van schelpenpaden rechtsaf, smal duinpad in (bordje Staatsbosbeheer 'Vrij wandelen'). Na ruim 100 m, waar het bos ophoudt, linksaf 'paadje'
    (door heideveld) verlaten. Steek de open vlakte over en houdt de bosrand telkens zo'n 50 m aan je linkerhand. Na 300 m rechtdoor een breed graspad op, het bos weer in. Op een
    viersprong rechtdoor. Op een schelpenpad (fietspad) rechtdoor.
    7. Aan het eind linksaf, asfaltweg richting dorp. Vlak vóór eerste huizen dorp rechtsaf, voetpad over grasdijk. De grasdijk tussen dorp en wad volgen tot eind. Net vóór het eind
    links grasdijk af. Op Dorpsstraat rechtsaf door dijkcoupure heen. Doorlopen tot veerterminal.