Route of Five Mounds (demo)

Summary: Length 20,3 km | Surface asphalt 75% concrete 21% other 1% stone pavement 3% | Starting point Train Station of Winsum | End point Train Station of Winsum | Suitable for dogs yes

Sights on this route

Starting point: Het Hoge Heem 4

Molen De Vriendschap

De molen is gebouwd in 1785 in Mensingeweer en verplaatst naar Winsum in 1801.Ā  Deze molen is daarmee een van de oudste nog bestaande molens in Groningen.

Molen De Ster

Midden in het centrum van Winsum ligt de molenberg en op deze berg verrees in 1851 voor rekening van P.G. Wildeveld een achtkante stellingmolen voor pellen en malen.

De Ster

TIP Winsum

Je kuntĀ hier terecht voor fiets-, wandel- en kano routes. Informatie over fietsverhuur,Ā vaartochten op het Wad, Lauwersmeer enĀ het Reitdiep, wadlopen,Ā bezienswaardigheden, culinaire adresjes en overnachtingslocaties.

TIP Winsum TIP Winsum locatie

TIP Winsum

TIP Winsum TIP Winsum locatie

Schoolgebouw Winsum

De voormalige lagere school is opgetrokken in een eclectische stijl en heeft een sierlijke uitstraling door de verschillende kleuren steen en de vijftienruitsvensters.

Voormalig gemeentehuis Winsum

Het oude gemeentehuis is uitgevoerd in Hollandse Renaissance stijl en deed vroeger dienst als woonhuis met kantoor.

Kerk Obergum

De kerk van Obergum ligt op het hoogste deel van een wierde. Hij is gebouwd in de eerste helft van de dertiende eeuw. De toren met zadeldak is later bijgebouwd, in de veertiende eeuw.

Marenland Recreatie

Just above Groningen in the charming town of Winsum, you'll find Marenland Recreation. There, you can enjoy a delightful overnight stay by the water. Another tip is to grab a drink and a bite to eat at the waterside terrace of "De jongens uit de buurt"!

Bed & Breakfast Batenborg

In het prachtige wijde Groninger Landschap, vlakbij het sfeervolle plaatsje Winsum vindt u een Bed & Breakfast gevestigd in het pas gerestaureerde Rijksmonument Batenborg.

Bed & Breakfast Batenborg B&B Batenborg in het landschap

Standbeeld Rudolf Agricola

Rudolf Agricola (hij heette eigenlijk Roelof Huesman) werd in 1443 geboren in Baflo. Hij was een van de belangrijkste vroeg-humanistische geleerden van Noord-Nederland.

Hervormde Kerk Baflo

Bibliotheek Baflo

Bibliotheek Baflo is gevestigd in de gemeente Winsum.

Voormalige school Baflo

Voormalige herberg en kruidenierswinkel Rasquert

In het dorp staat een voormalig herberg en kruidenierswinkel uit 1864, aan de Meijmaweg.

Wierdedorp Tinallinge

Het wierdedorp Tinallinge is waarschijnlijk al ontstaan rond 500 jaar voor Christus.

Onze Lieve Vrouwenkerk Tinallinge

Deze kerk ligt in het midden van het dorp op een wierde en is ontstaan in de dertiende eeuw. Het is een recht gesloten zaalkerk.

Gatorverhuur rustpunt Tinallinge

Even pauzeren in Tinallinge tijdens een fietstocht of wandeltocht? Of schuilen voor een bui onder het genot van een drankje of ijsje? Dat kan bij het Rustpunt Tinallinge, middenin het dorp, naast de kerk. Het adres is: Tjarda van Stark

End point: Het Hoge Heem 4

Directions

Starting point: Het Hoge Heem 4

Een wandeling door het oude wierdenland van Groningen, waar straatnamen herinneren aan de adellijke families die hier hun borgen hadden. Neem Rasquert, het dorp dat nooit een kerk bezat, maar wel twee adellijke huizen.

Knooppunt 94 - 0 m
Met het station achter u, rechtsaf (Borgweg). Na 130 m, tegenover ingang P&R Hoge Heem, linksaf. Rechtdoor het voetpad in en voorbij het kerkje links (Kerkstraat). Volg die klinkerstraat rechtsom (molen aan rechterzijde). Op de driesprong rechts, de Hoofdstraat W(insum). Waar de weg verderop naar links buigt: rechtdoor, Hoofdstraat W volgen. Draai linksom met Hoofdstraat mee, op het pleintje rechtsaf, langs de VVV (aan linkerzijde) en herberg. Brug over en de eerste links, Westerstraat. Na 60 m rechts, Kerkpad. Vervolg het pad links om de kerk.

Knooppunt 93 - 925 m
Loop het knooppunt voorbij tot het einde van het pad.

Knooppunt 92 - 955 m
Rechtsaf de Lijnbaan in. Aan het einde daarvan slaat u weer linksaf en 20 m verder gaat u rechtsaf (Onderdendamsterweg). Steek na 300 m het spoor over en volg deze weg zo'n 500 m, eerst links- en dan rechtsom.

Knooppunt 91 - 2.3 km
Rechtdoor. Passeer de rotonde rechtsom en ga op het fietspad rechtdoor. Na 1 km linksaf.

Knooppunt 73 - 3.6 km
Dit is een fictief knooppunt! Hier de Tinallingerweg op. Volg deze, zo'n 3 km, tot in Tinallinge.

Knooppunt 62 - 6.2 km
Voor het eerste huis aan linkerzijde in Tinallinge: linksaf (Gruysweg). De weg verandert in een verhard pad, de voormalige ossengang, dat uitkomt op een rood geasfalteerde weg (Tjarda van Starkenborghweg); daar rechtdoor. Op de driesprong (50 m verderop) links. Weer 50 m verder rechts het fietspad in (Terweerweg).

Knooppunt 60 - 6.9 km
Volg het pad. Na 1,8 km het hoogholtje over. 60 m verderop, voorbij het huis aan linkerzijde, linksaf het betonpad op. Volg dit eerst linksom en dan rechtsom. Na het gemaal meteen links het water over en dan rechtsaf. 100 m lopen tot de driesprong. Linksaf (Kievisterweg). 2 km verderop komt u bij een driesprong.

Knooppunt 32 - 11.1 km
Linksaf. Na 50 m rechtsaf een asfaltpad op. Direct daarna, voor het bruggetje, weer rechts, een betonpad op. Na 350 m een betonnen brug over, u komt bij een bosje. Hier voorbij het spoor over en na 110 m op de driesprong rechts (Mathenesserweg). Na 300 m een viersprong in bebouwde kom Rasquert.

Knooppunt 31 - 12.2 km
Linksaf (Meijmaweg). Verderop, net voorbij de Chr. MAVO, rechtsaf, parkeerterreintje op. Loop langs basisschool de Mathenesse, steek speelplaatsje schuin links over, een hek door en het stoeptegelpad op. Een scherpe bocht links (pad wordt schelpenpad), 150 m verder een hoog stalen bruggetje over. Rechtdoor (Kruisstraat) en op het kruispunt rechtsaf (Heerestraat). Loop 65 m verder.

Knooppunt 23 - 13.1 km
Rechtdoor tot de eerste weg links.

Knooppunt 22 - 13.2 km
Links de G. Gootjesstraat in. Verderop voor de school het pad in dat rechts om het gebouw leidt. Pad tot het einde volgen.

Knooppunt 50 - 13.5 km
Rechtsaf (Winsumerweg). Houd de linkerkant van de weg aan en steek via het fietspad de provinciale weg over. Linksaf de Maarhuizerweg in. Na ca. 3 km de Winsumerstraatweg (N361).

Knooppunt 80 - 16.4 km
Rechtsaf het fietspad op. Verderop steekt het fietspad (richting Lauwersoog) de N361 over. Ga aan de overkant rechtdoor op het klinkerpad. Dit slingerpad volgen over de wierde Maarhuizen. Aan het einde linksaf; asfaltweg langs een boerderij. Houd rechts aan, steek de brug over.

Knooppunt 81 - 17 kmĀ
Linksaf, het fietspad richting Winsum. Loop ca. 1 km met het water aan linkerzijde tot een driesprong.

Knooppunt 83 - 18 km
Linksaf, de brug over en rechtdoor met het water (Winsumerdiep) aan rechterzijde. Na 1 km buigt deze Schouwerzijlsterweg scherp naar links, parallel aan de provinciale weg (N361). Na 75 m het fietspad naar rechts nemen en de N361 oversteken. Aan de overkant schuin naar links: een smal klinkerpad in tussen het grote pand en een haag. Na een bocht naar rechts volgt een driesprong; naar links en dan weer links. Volg het pad, met een bocht naar rechts, tot het einde.

Knooppunt 93 - 19.4 km
Rechtsaf (Kerkpad). Achter de kerk rechts en na 50 m links (Westerstraat). Neem de eerste rechts, brug over, op het pleintje linksaf, Hoofdstraat W. 200 m volgen, dan linksaf de Kerkstraat in. 50 m na de bocht rechts het pad in, recht door Het Hoge Heem. Aan het einde rechtsaf (Borgweg); terug naar het station.

End point: Het Hoge Heem 4
  • 71
  • 49
  • 29
  • 44
  • 96
  • 12

Don't miss a thing!

Receive the latest news, the best stories and the best routes from VisitWadden.