Waterwegen en zijlen

Das wirst du sehen

Startpunkt: Zeebadweg 2

Ede-Staal-Denkmal

Ede Staal (1941-1986) ist zweifellos der bekannteste Sänger Groningens. Dass er an vielen Orten in Groningen wohnte, merkt man seinem bunt gemischten Groninger Dialekt an. Zum Gedenken an den Sänger,...

Archäologie-Geologie-Muscheln-Seefahrt-Meeresaquarium

Vier besondere Museen und ein Meeresaquarium unter einem Dach! Besuchen Sie eine Tropfsteinhöhle und ein Hünenbett. Staunen Sie über die Vielfalt an Formen und Farben von Muscheln, Kristallen, Mineralien,...

Toren en Kerk Uitwierde

De toren herbergt twee klokken: een uit de 13e of 14e eeuw en een van Johannes Bremensis uit 1516. Ook is aan de achterkant van de kerk een balkon toegevoegd, vanwaar je uitzicht hebt tot aan het wad.

Hervormde Kerk Delfzijl

Steenfabriek Fivelmonde Delfzijl

In Delfzijl staat steenfabriek Fivelmonde, opgericht in 1862, die nog geheel intact is maar niet meer in productie. Het fungeert nu als centrum voor culturele-, educatieve en toeristische activiteiten.

Jachthaven 't Dok

Passanten uit Nederland en andere landen weten de haven door haar beschutte ligging aan het oude Eemskanaal, maar al te goed te vinden. De haven staat bekend om haar perfecte voorzieningen en hartelijke ontvangst van de gasten.

Cornelis Houtmanstraat

Ook in deze straat is geen huis gelijk. De stijl van de Amsterdamse School is zeer herkenbaar aanwezig. Dit huis is herbouwd in de stijl van de Haagse School. Het originele huis had een parabolisch...

't Hoeske van opoe Iet

Een uniek museum in Nederland, Museumhuisje 't Hoeske van opoe Iet. Meer dan een kwart eeuw verzamelen heeft geresulteerd in een unieke collectie alledaagsheid van lang geleden. Om precies te zijn, alles wat onze voorouders gebruikten in de periode 1735 - 1940/ 50.

Marcus Buschstraat 11

Deze woning met verspringende zijgevel heeft nog zijn originele deur. De voorgevel is vergroot door verticale zuilen en een tweezijdige erker met bloembakken.

Voormalige Zeevaartschool en oorlogsmonument

Van 1931 tot 1981 was hier de zeevaartschool gevestigd, vernoemd naar de Nederlandse zeevaarder Abel Tasman.

Rooms-Katholieke Kerk

Gemeentehuis Delfzijl

Station Delfzijl

Hotel Boven Groningen

Endpunkt: Zeebadweg 2
9933 AV Delfzijl

Beschreibung

Startpunkt: Zeebadweg 2

Knooppunt 70
0 m

Loop over de Zeebadweg en de Kustweg naar de Stationsweg. Passeer het station en loop over de Stationsweg tot de Kon. Julianalaan aan rechterzijde. Ga deze in. Vervolgens weer de eerste weg links (M. van Coehoornsingel). Houd het water aan linkerhand. Na een scherpe bocht links loopt u 200 m door tot een driesprong; daar rechtsaf: Rijksweg. U sluit hier aan op de LAW-route en volgt nu het Damsterdiep aan uw linkerhand. Na 700 m een plantsoentje; aan de overkant van het water, aan weerszijden van een brug, ziet u twee torenflats met een puntdak. Ga aan de rechterzijde om het plantsoentje. Direct na het plantsoentje oversteken en rechtdoor langs het water, Jaagpad. Waar het Jaagpad scherp naar rechts buigt, gaat u rechtdoor, een betegeld fietspad op: Vlotterspad. Ga via een tunneltje onder de weg door en buig met het pad mee naar rechts en dan naar links. Aan het einde van het fietspad schuin rechtdoor, weer parallel aan het water. Waar het Jaagpad scherp naar rechts gaat, en Syndicuslaan wordt, gaat u meteen naar links, het klinkerfietspad op. Bij de driesprong naar links, om even verderop weer parallel aan het water te lopen.Na het botenhuis van Neptunus (700 m verder) ziet u links twee wit-blauwe bruggen. Steek de tweede over en 20 m verder linksaf een geasfalteerd voetpad in. Na enkele slingers het pad naar rechts volgen, parallel aan ander water. Waar het pad op een straat stuit, linksaf een dam over (Delf) en meteen weer naar rechts, een fietspad (Trekpad) op. Hier verlaat u de LAW-route. Waar het fietspad op een brede straat (Weg naar den Dam) stuit, de straat oversteken en op de stoep linksaf. Na 60 m rechts een voetpad op. 40 m verder weer rechtsaf, heel smal tegelpad op. Na drie hoeken (naar links, rechts en links) loopt u recht door de weilanden. Vlak voor de provinciale weg bij een bruggetje linksaf. Het pad slingert, maar blijf globaal parallel aan de provinciale weg lopen. Bij een kruispunt van fietspaden rechtsaf, via twee tunneltjes onder de weg en het spoor door en op de driesprong rechtsaf (Biessumerlaan). Draai voor het eerste huis van Biessum links met de weg mee, op de volgende driesprong een klein stukje rechtsaf en bij huisnr. 13a linksaf een moeilijk herkenbaar, smal klinkerpad op, strak langs de oprit en het huis. Volg dit pad over de wierde. Als het pad zich verbreedt, ziet u na 75 m een huis aan linkerzijde. Direct na dat huis naar links de rondweg (Ossenweg) onderlangs de wierde in.Neem dan het tweede pad naar rechts. Na bijna 600 m komt u op een driesprong; rechtsaf. Al snel volgt een bocht naar links. Volg het pad waar het naar rechts begint te buigen en ga voor de brug linksaf. Volg de route 170 m, tot bij een brede waterloop, de Uitwierdermaar. Waar de maar naar links afbuigt en zich meteen vertakt naar rechts, volgt u het pad naar rechts (Damlaan). In Uitwierde, ca. 1 km verder, tweede weg naar links, het Torenpad, en links om de kerk via het Bakkerspad. Aan het einde bij de driesprong links. Een paar meter verder gaan de klinkers over in asfalt en slaat u rechtsaf. Negeer de eerste weg die schuin terug naar links loopt, maar sla daarna linksaf. Loop zo'n 30 m verder.

knooppunt 61
9.2 km
Maak hier een keuze: Korte route? Neem dan het fietspad dat schuin naar rechts wegloopt. Lange route? Dan links aanhouden op de Wierdeweg. Korte route: Loop het brede fietspad (Naterijlaan) in. Na 400 m door de tunnel. Hierna het tweede pad rechts. 100 m na de eerste bocht naar links, buigt het pad scherp naar rechts; kies voor het gras links van de vijver. Loop rechtdoor tot een pad dat schuin naar links loopt. Door het klaphek en zorg dat u steil klimmend of geleidelijk via het pad dat verder naar rechts ligt, bovenop de dijk en bij [knp 40] komt. Lange route: Volg de Wierdeweg, die verderop de Nansumerweg heet, gedurende 1,5 km. Op de driesprong niet links de Marsumerweg in, maar rechts. Wandel door tot vlak voor de provinciale weg (N997 - Hogelandsterweg).

knooppunt 60
11.1 km
Steek de weg over en loop via de Dijkweg Nansum binnen. De Dijkweg buigt aan het einde van het gehucht naar rechts; loop de weg af tot aan de voet van de dijk.

knooppunt 30
12.1 km
Hier rechts en 30 m verderop links de dijk opklimmen. Ga rechts door het klaphek en loop rechtdoor. Na zo'n 2 km maakt de dijk bijna een rechte hoek naar links. Vanaf hier nog zo'n 350 m door over de dijk.

knooppunt 40
14.4 km
Korte route gelopen? Dan hier rechtsaf over de dijk naar Delfzijl. Lange route gelopen? Dan hier rechtdoor naar Delfzijl. Na bijna 2 km komt u bij het gedenkteken voor Ede Staal en iets verderop bij het Eemshotel en [knp 70].

knooppunt 70
16.3 km

Endpunkt: Zeebadweg 2

Verpasse nichts!

Erhalten Sie die neuesten Nachrichten, die besten Geschichten und die besten Routen von VisitWadden.