Midsland polder, duinen en strand

Midsland is een klein gezellig dorpje met een hoop geschiedenis. Tijdens deze wandeling loop je door de mooie polders vsan Terschelling. De "zandopduikingen" zijn in feite de oudste duinen van Terschelling.
De Stranden van Terschelling worden steeds groter. Rond 1980 lag er op het strand nabij 5-6 (3km naar het westen) een gebied met nieuwe duinen. Door de werking van zee en wind had dit duinlandschap zich
rond 2000 verplaatst. Maar zijn ze inmiddels ook weer verdwenen. Nabij de Duinweg heb je een Duinweide die op Terschelling het Geitenpark genoemd word. Vroeger hielden veel Terschellinger gezinnen geiten
voor melk en het vlees.

Dit ga je zien

Startpunt: 8891 GP Midsland
Eindpunt: 8891 GP Midsland

Beschrijving

Neem daar het smalle weggetje voor de supermarkt in zuidelijke richting. Ga steeds rechtdoor het dorp uit en steek de Hoofdweg over. Na ca. 300m. bij de tweede viersprong rechtsaf. Na ca 300m. op de volgende kruising kunt u nog een uitstapje naar links maken en daarna weer terugkeren naar de route. Sla op de volgende driesprong, vlak voor het dorp Kinnum, rechtsaf. Steek na ca. 200m. in het dorp Baaiduinen rechtdoor de Hoofdweg over. Neem na ca. 600m., op de vijfsprong van polderpaden, het pad links rechtdoor aan. Volg dit pad bij de volgende kruising rechtdoor. Sla aan het eind rechtsaf en na ca. 75m. links af en volg dit zandpad verder de duinen in, houdt links aan (links de sloot). Sla bij de T-splitsing linksaf. Volg dit pad en neem het 2e pad, rechts voorbij de eerste zomerhuizen.Ga na ca. 75m. linksaf en steek de verharde weg rechtdoor over. Bij de volgende viersprong rechtdoor en aan het eind, bijna rechtdoor, het zandpad (ruiterroute) naar het strand volgen. op het strand kiest u. Of direct rechtsaf langs de zeereep, op eerst rechtdoor naar de vloedlijn en daar rechts. Sla ter hoogte van strandpaal 10.400 (bij het zomerhuis met het grijze puntdak) rechtsaf. Volg eerst het zandpad door de duinen en ga onderaan bij de verharde weg min of meer rechtdoor naar beneden. Hier op de T-splitsing linkssaf en na ca. 50m rechtsaf het weggetje tussen de duinplas en de zomerhuizen volgen. Na ca. 175 m. rechtsaf het asfalt-fietspad volgen. Sla na ca. 700m. linksaf en volg een deel van de rode paaltsjeswandeling. Sla bij het fietspad linksaf en voor de bosrand rechtsaf. Streek, na ca. 150m., linksaf door het dennenbosje naar het grasland en steek dit vervolgens rechtdoor over naar de Duinweg (asfalt). Een klim naar de op van het uitzichtpunt wordt deze beloond met een blik over de wijde omgeving. Sla bij de slagboom rechtsaf en na ca. 25m. op de driesprong linksaf. Deze asfaltweg ca. 150 m. volgen. Daarna rechtdoor het onverarde polderpad nemen en bij T-splits linksaf en dan na ca. 125 m. rechtsaf. Ga op het eerste kruispunt, bij het sportveld, rechtdoor en na ca. 100 m op het tweede kruispunt linksaf, terug naar het startpunt bij de kerk. Het Kallendspad op de eerste kruising is zo'n voormalig boerenlandpad. Het begin van de Westerburen op de tweede kruising was vroeger het eind van het dorp met een paar vrijstaande boerderijen.

Mis niets!

Ontvang het laatste nieuws, de mooiste verhalen en de leukste routes van VisitWadden.