Voor een plasticvrije Waddenzee

Categorieën

Initiatiefnemers Mijke Bos en Esther Leystra vragen met hun bewustwordingscampagne WAD THE F*CK aandacht voor het voorkomen van (zwerf)afval in het Waddengebied. Sigarettenfilters, plastic flesjes, blikjes… het zijn nog maar een paar voorbeelden van troep dat vaak te vinden is in de natuur. Ook liggen de stranden van de Waddeneilanden bezaaid met onnodig veel afval. ‘Al dit afval is een afspiegeling van onze extreme consumptiemaatschappij. Iedereen koopt en doet maar. Maar wat vaak wordt vergeten, zijn de hoge kosten voor het milieu en de impact op onze eigen gezondheid’, aldus de initiatiefnemers van bewustwordingscampagne WAD THE F*CK, Mijke Bos en Esther Leystra. 

Ze richten zich vooral op consumerende jongeren; een groot deel van het zwerfafval is een gevolg van (on)bewust gedrag. Ook is deze doelgroep gewend aan fast fashion - de op één na grootste milieuvervuilende industrie - en goedkoop online shoppen. Veel van deze goederen worden over zee vervoerd en zo ook boven de Waddeneilanden (UNESCO Werelderfgoed). Met de containerramp MSC Zoe weet iedereen wat de risico’s zijn. Aan de andere kant is een deel van deze doelgroep juist al heel bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering. En dát is precies wat Mijke en Esther willen versterken met deze campagne.

De fotoreeks

Aan de hand van een prikkelende fotoreeks roepen ze de consumerende fashionista’s op om stil te staan bij hun eigen consumptiegedrag en om letterlijk de handen uit de mouwen te steken. Dat houdt in: laten inzien dat het allemaal veel milieuvriendelijker kan door duurzamer te kopen. Dus ‘minder’, tweedehands en meer bij lokale winkels tegen een eerlijke prijs. Kortom, ‘Buy less, Buy good’. Ook vragen ze jongeren hun eigen afval gewoon netjes op te ruimen na een chilldag op het strand of in het park. ‘Want echt, zo moeilijk is het allemaal niet’, aldus Mijke en Esther. De boodschap wordt versterkt door vrijwillige bijdragen en samenwerkingen met bestaande initiatieven, organisaties, bedrijven en (lokale) winkels. Want juist die aansluiting vinden ze belangrijk. Ook hebben ze qua styling goed gekeken naar merken die bij hun verhaal passen. Zo is er onder andere gekozen voor de eco-vriendelijke tassen van Susan Bijl en het circulaire denim merk MUD Jeans.

De foto’s worden verspreid in en rondom het Waddengebied. Zo komt er per eiland een kleine expositie op een jongerencamping en komen er posters en kaarten te liggen in winkels en lokale horeca. Ook steunt rederij Doeksen en Wagenborg de campagne en projecteren kosteloos de beelden op de TV schermen tijdens de zomermaanden op de terminals en veerboten. Tot slot worden de beelden online gedeeld op diverse platforms zoals Visit Wadden en hun eigen website www.WADTHEFCK.nl en Instagram #WADTHEFCK. 

Help jij mee voor een schone Waddenzee?

Het platform ‘Plasticvrije Waddenzee’ draagt dit initiatief een warm hart toe en ondersteunt dit project. Op de website www.plasticvrijewadden.waddenzee.nl is meer informatie te vinden. Ook staat hier een overzicht van lokale clean-up activiteiten en zijn er contactgegevens van lokale jutters te vinden. Help jij mee voor een schone Waddenzee?

De initiatiefnemers

Ze hebben beide een grote liefde voor het Waddengebied. De containerramp met de MSC Zoe in 2019 heeft daarom dan ook een grote indruk op ze gemaakt. Maar ook het rondslingerend zwerfafval in en rondom dit unieke gebied houdt ze bezig. Via social media komen fotografe Mijke Bos en milieukundige en journalist Esther Leystra uit Dokkum in contact met elkaar. Ze bundelen krachten en zo ontstaat de campagne WAD THE F*CK. ‘Een ietwat heftige titel, dat klopt. Maar kijk eens naar de gevolgen van ons consumptiegedrag inclusief al dat zwerfafval... dat is pas heftig!