Ondernemers succesfactor voor foodroutes

Categorieën

In het Friese waddengebied hebben studenten van NHL Stenden onderzocht hoe bestaande (food)routes functioneren en hoe routes beter kunnen. Conclusie is dat het welslagen afhangt van de actieve betrokkenheid van de streekondernemers onderweg.

Door interviews met ondernemers, klantervaringen te peilen en zelf als mystery guests een route te beleven, zagen ze voorbeelden van geslaagde, maar ook van minder effectieve routes. Volgens de studenten is de goede samenwerking tussen promotor en ondernemers een belangrijke sleutel voor succes. 

“Als de communicatie met en tussen ondernemers goed is, de promotie op orde en de bedrijven ruime openingstijden hebben, dan is de kans groter dat een route goed functioneert”, vertellen studenten Steffen Heidema, Emma Blok, Kristia Dotinga en Ilse Koen. Meer tevreden toeristen, leiden dan tot meer klanten en omzet voor de ondernemers. 

Tijdens hun mystery-tour liepen de studenten soms tegen een dichte deur aan en sommige ondernemers wisten niet eens dat ze deelnamen aan een route. Volgens de betrokken organisaties bij het project Waddenvoedsel is dat funest voor de route, maar doet het de ondernemers ook geen goed. “Een route die gedragen en als wegwijzer dient naar mooie streekondernemers en foodactiviteiten in de regio, heeft de meeste kans van slagen”, aldus Henk Pilat van Waddenvoedsel.

 

Meer informatie via Henk Pilat
tel: 06-54341610
mail: henk.pilat@waddenvoedsel.nl