Hoe we bezoekers op het duurzame pad krijgen
Categorieën
Ze staan aan de rand van de kwelder, schoenen zorgvuldig uitgezocht, turend naar de glinsterende vlakte voor hen. Deze zilte zwoegers gaan wadlopen. Al snel verdwijnen hun voeten in het slik. Ze komen hier om te ervaren, niet om te verstoren.
Toch ligt daar soms het spanningsveld. Niet alleen bij wadlopers, maar bij ‘de toerist’ in het algemeen. Die wordt af en toe gezien als iemand die meer neemt dan bijdraagt. Niet altijd waardevol, of zelfs verstorend.
Bij Visit Wadden geloven we dat bezoekers óók veel kunnen bijdragen in de vorm van regeneratief toerisme. Dat bewaren we voor een volgende keer. Laten we bij het begin beginnen: het beperken van de footprint én het stimuleren van duurzame keuzes.
We vertrouwen in ons dagelijks werk op de kracht van beïnvloedingspsychologie. Verander de context en je verandert gedrag.

Niet alleen informeren, maar ook integreren
We hebben lang gedacht dat als je mensen uitlegt wat duurzaam is, ze vanzelf in beweging komen. Maar gedrag werkt niet zo. Mensen (zeker op vakantie) kiezen wat voor de hand ligt, wat prettig voelt en wat gemakkelijk is. Duurzaamheid moet dus niet bovenop de beleving liggen, maar erdoorheen geweven zijn. Logisch: zo doen we het nou eenmaal hier.
Wat als de fiets al klaarstaat bij aankomst? Als het OV het snelst is? Als ondernemers standaard kiezen voor korte ketens en circulaire oplossingen? Dan zijn al die duurzame keuzes niet bewust, maar gewoon het makkelijkst.

Dit is de standaard
Mensen spiegelen zich aan hun omgeving. Dat heet social proof en betekent dat we graag doen wat anderen ook doen. We lopen niet graag uit de pas.
Dat is goed nieuws, want in het Waddengebied gebeurt al veel goeds. Als we die voorbeelden zichtbaar maken én versterken, maken we duurzaam reizen de norm. Niet door regels, maar door plezier en gemak.Een voorbeeld: Bij Visit Wadden gaan we in onze communicatie uit van de duurzaamste vorm van bezoek. Niet: ‘Je stapt uit de auto en ziet de Waddenzee’, maar: ‘De treindeuren openen en je ruikt de zilte zee.’ We promoten de Waddenkust net iets meer dan de eilanden, zetten de zogenaamde ‘hidden gems’ op het podium en richten ons uitsluitend op de lichtgroene doelgroep: Nora van de Wadden. Dat zorgt voor spreiding van bezoekers, meer bewuste bezoekers en een stijging van de vraag naar duurzame activiteiten.

Ook als ondernemer of beleidsmedewerker kun je eenvoudig bijdragen. Zet meer vegetarische opties op je kaart. Geef wandelaars een afvalzakje mee. Geef biodiversiteit standaard een plek bij subsidieaanvragen. Bied standaard 2 fietsen aan bij je B&B. Plaats meerdere afvalbakken in accommodaties zodat afval scheiden simpel is. Vertel gasten met een hond over het belang van de lijn, vooral in broedseizoen. Dat werk.
De impact van deze acties lijkt misschien klein, maar triggeren je gast om het verhaal te omarmen én door te vertellen. Tijdens vakanties zijn we namelijk vatbaarder voor nieuwe informatie en educatie. Zo wordt duurzaam gedrag aantrekkelijk, of nog beter: vanzelfsprekend.
