Wadden Test Teevee helpt voedselondernemers

Categorieën

Tijdens het Waddenfestival van Visit Wadden op 4 november in Leeuwarden testten vier duurzame voedselondernemers (Wadzilt, Dapper, Eikemaheert en North Seaweed) hun product onder begeleiding van Innofest.

Deze interactieve test met publiek helpt ze met hun volgende stap naar het supermarktschap of professionele horeca. Alle producten hebben een link met het waddengebied. Denk aan kaas gemaakt van koeien die zeewier eten of groenten verbouwd op zilte grond. De ondernemers krijgen tijdens de sessie van Wadden Test Teevee feedback van een fysiek panel van ongeveer 20 personen. De ondernemers en hun product gaan volledig met de billen bloot: alle commentaar is welkom. Zo vroeg een ondernemer wat er nog verbeterd kon worden aan diens logo. ‘Alles’ klonk er vanuit de zaal. Pijnlijk, maar wel waardevol.

Het was nieuw voor de ondernemers om feedback te krijgen van onbekenden, ook voor biologische boerin Angela Rijnen. Zij testte Het Wonder van Scheemda, een verloren gewaand erwtje. “Van tevoren was ik zenuwachtig over de opmerkingen die ik zou ontvangen. Je product voelt als je kindje. Maar ik heb er veel van geleerd en we weten nog beter hoe we ons product moeten vermarkten.”

Ook vond het panel het leerzaam, leuk en lekker om mee te doen. ‘Ik heb meegedaan omdat ik het fantastisch vind om ondernemers zo gepassioneerd te horen praten over het eten. Het inspireert me en aan het verder brengen van hun producten draag ik graag mijn steentje bij. Voor mijn volgende kaasplankje koop ik zeker een stukje zeekaas”, aldus een van de testers.

Heb jij een duurzaam product dat je samen met ons wil testen in 2022? Kijk op innofest.co/waddengastronomie voor meer informatie.