Rust bewaren, bezoekers verwelkomen
Categorieën
Wanneer we interviews met de media hebben, wordt er als afsluiter vaak nog even de nadruk gelegd op de rust en ruimte in het Waddengebied. “Maar het moet hier niet te druk worden hè Wendy?” Irritante, maar begrijpelijke opmerking. Want wie eenmaal heeft geproefd van de weidsheid van het Wad, wil dat graag zo houden. Je komt hier niet voor de drukte. Je komt hier om de wind te voelen, de horizon te zien of om even nergens te hoeven zijn.
We stimuleren bezoek
Er ís ruimte
Op veel plekken (vooral aan de Waddenkust) is er ruimte voor meer mensen. Meer beleving. Meer aanbod en ondernemers. Meer economie zelfs, hoewel ik me besef dat veel natuurliefhebbers dat spannend vinden. Met balans en natuur als basis, kunnen we kijken wat er nog kan op welke locatie.
Bewuste bezoekers bestaan echt
Binnen Visit Wadden richten we ons op een doelgroep die we Nora van de Wadden noemen. Alles wat we doen, is op haar gericht. Ze zit in alle lagen van de bevolking. Ze valt in de groep ‘Avontuurzoekers’, een onderbouwd segmentatiemodel dat we gebruiken binnen recreatie en toerisme. In dat model is te lezen dat Nora bewust is en intrinsiek gemotiveerd om duurzame keuzes te maken. Dat uit zich vooral bij het (niet) kopen van souvenirs, keuze voor type vervoersmiddelen, het boeken van een accommodatie en het soort activiteiten dat wordt ondernomen tijdens uitjes of een vakantie. Dat geeft vertrouwen. Niet iedereen komt om te nemen, velen willen hun footprint beperken, of zelfs iets teruggeven aan natuur en gemeenschap.
Beleving voedt de liefde voor het Wad
Heel soms hoor ik de uitspraak: “Doe er maar een groot hek omheen, dan kunnen mensen niets stukmaken in de natuur.” Dat uitgangspunt is niet alleen onhaalbaar, maar ook niet handig op lange termijn. Want wij mensen willen graag voor iets of iemand zorgen, als we er liefde voor voelen. Als we een landschap beleven, leren we het waarderen. Krijgen we liefde voor de natuur. En dat leidt tot verantwoordelijkheid.
Bezoekers die hier zijn geweest en het Wad hebben ervaren, vertellen het door. Ze steunen eerder lokale initiatieven en keren terug met nog meer respect. Zonder beleving is er geen verbinding. Iets waar we met volle overtuiging aan werken binnen Programma Gastheerschap. Gidsen en ambassadeurs worden daar getraind in de erfgoed interpretatie wijze. Een manier van educatie die gericht is op beleving. En dan is er op sommige plekken nog een hek nodig, maar op de meeste plekken niet.
Bewoners zien voordelen van recreatie en toerisme
Uit onderzoeken op meerdere plekken in het Waddengebied blijkt dat bewoners veel vaker de voordelen dan de nadelen zien van recreatie en toerisme. Het gaat dan vaker om bewoners aan de Waddenkust dan de eilanden. In de provincie Groningen bijvoorbeeld, waar meer dan 80% van de inwoners vindt dat de sector bijdraagt aan de lokale economie en ruim 60% kansen ziet voor verdere groei. Daarnaast wordt de sector gewaardeerd vanwege de bijdrage aan voorzieningen, werkgelegenheid en een aantrekkelijk leefklimaat.
Ruim de helft (57%) van de inwoners in Provincie Fryslân vindt dat toerisme alles bij elkaar genomen meer voordelen heeft dan nadelen. Het zorgt voor meer levendigheid (53%), is goed voor de Friese economie en werkgelegenheid (86%) en zorgt voor meer winkel- en horecagelegenheden in de eigen woonomgeving (42%). Voor sommige inwoners zijn er ook nadelen. 20% procent van de inwoners vindt dat het ten koste gaat van de rust en ruimte in de provincie (let op: dit is een onderzoek voor de gehele provincie, niet alleen het Waddengebied).
Op Texel bleek uit onderzoek van de gemeente Texel onder de inwoners dat voor 46% van de Texelaars de voordelen van toerisme opwegen tegen de nadelen. 31% vindt dat niet en 23% is neutraal. Het merendeel van de inwoners van Texel is trots dat bezoekers naar ‘hun’ eiland komen.
Een aantal inwoners op de eilanden ziet ook de keerzijde van toerisme. Een voorbeeld: van de Vlielanders vindt 58% dat er te veel bezoekers naar het eiland afreizen. En toch: volgens het overgrote deel van de respondenten (68%) wordt Vlieland levendiger en krijgt het meer reuring door de toeristen. Een iets kleiner aandeel, maar nog steeds meer dan de helft (51%), geeft aan trots te voelen om een Vlielander te zijn dankzij de komst van toeristen.
Met beleid en balans
Nee, we proberen niet zoveel mogelijk mensen naar het Waddengebied te halen. We leggen de focus op de bewuste doelgroep, zodat hier mensen komen die respect hebben voor de natuur. Of zelfs de handen uit de mouwen steken om iets terug te doen. We zorgen voor spreiding: belichten onontdekte, rustigere plekken, en we leggen de focus op álle seizoenen. Zo stimuleren we alleen bezoek voor de plekken die dat prima kunnen dragen.
Van Den Helder tot Nieuwe Statenzijl. We kiezen voor schouderseizoenen en het laagseizoen, stimuleren verblijf in plaats van snelle dagjes uit en ondersteunen aanbod dat past bij de plek. Zodat je tijd hebt om echt te landen. Om het Wad te voelen. En om te begrijpen waarom we er zo zuinig op zijn.
Dus ja, we nodigen mensen uit. Maar met de belofte dat we dat doen op een manier die het gebied versterkt. Met aandacht voor natuur, voor de mensen die hier wonen, en voor het unieke karakter van dit landschap.
Want het moet hier niet té druk worden…