Ga naar inhoud

Gastheerschap in het Waddengebied

Binnen Programma Gastheerschap verbinden we ondernemers, gidsen, natuurorganisaties en -beheerders, destinatiemanagement organisaties en overheden in het Unesco Werelderfgoed Waddenzee. We werken samen aan een bewuste manier van reizen en ontvangen. Dat doen we onder één heldere boodschap: genieten doe je hier bewust. We zorgen voor een betere spreiding van bezoekers, meer kennis over de natuur én een inspirerend en beleefbaar verhaal. Voor iedereen die het Waddengebied wil ontdekken en behouden.

Onderweg naar de duurzaamste bestemming van Europa

Doel van het programma Gastheerschap

Er wordt toeristisch aanbod ontwikkeld dat past bij de plek, het seizoen én de draagkracht van de natuur. En met educatie zorgen we ervoor dat bezoekers het Wad niet alleen beleven, maar ook begrijpen en waarderen. Zo groeit het gebied uit tot een bestemming waar balans is. Gastheerschap gaat daarbij over meer dan gastvrijheid. Het gaat over zorg voor het gebied en alles wat het zo bijzonder maakt. We vertellen je graag meer over de drie werkpakketten, zodat je ziet waar jij kunt aanhaken.

Werkpakketten

Partners

• Ministerie van LVVN
• Waddenvereniging
• Citymarketing Den Helder
• Economic Board Groningen
• NHL Stenden Hogeschool
• Stichting De Helderse Vallei
• Stichting Texels Museum (Ecomare)
• Stichting Tonnenloods Terschelling
• Stichting Amelander Musea
• MuzeeAquarium
• Stichting Werelderfgoedcentrum Waddenzee
• Stichting Marketing Groningen
• Stichting Merk Fryslân
• Het Samenwerkingsverband De Waddeneilanden
• Beheerderscollectief Waddenzee
• Vereniging van Waddenzeegemeenten

De rol van Visit Wadden

Het programma Gastheerschap verbindt ondernemers, bewoners en bezoekers aan één gedeeld doel: een duurzaam beleefbaar Werelderfgoed. Binnen dit programma is Visit Wadden verantwoordelijk voor het projectmanagement én het derde werkpakket: destinatiemanagement. Daarbij hoort het aanjagen van nieuw aanbod, in samenwerking met Economic Board Groningen en Vereniging van Waddenzeegemeenten. Daarnaast worden bezoekers geïnspireerd door middel van nieuwsbrieven, social media posts en publicaties in diverse media. Hierin maken we - naast duurzaam toerisme - ook de eerste stappen richting regeneratief toerisme. 

De derde pijler in het werkpakket is monitoring. Door data te verzamelen, ontvangen we inzicht op waar we op kunnen sturen met onze communicatie. Zo draagt destinatiemanagement bij aan het vergroten van kennis, het beter spreiden van bezoekers en het versterken van de lokale economie. Alles met de ambitie om de duurzaamste bestemming van Europa te worden.

Programma Gastheerschap wordt aangejaagd door Visit Wadden en ondersteund door het Waddenfonds, Provincie Noord-Holland, Provincie Fryslân en Provincie Groningen.

 Logo Provincie Noord-Holland

 Logo Provincie Noord-Holland


Logo Provincie Friesland


Logo Provincie Groningen

Mis niets!

Ontvang het laatste nieuws, de mooiste verhalen en de leukste routes van VisitWadden.