Fotograferen met spanning in beeld

Categorieën

De Waddenzee is een Unesco Werelderfgoed. Ook in deze omgeving spelen uiteraard menselijke invloeden een grote rol. De natuur krijgt op veel plekken vrij spel maar de menselijke aanwezigheid én invloed is overal zichtbaar. Zijn het niet boortorens bij Ameland, dan is het wel de zeedijk die het binnenland beschermt tegen het water of windmolens die aan de horizon zichtbaar zijn. Enerzijds kun je er voor kiezen om dit buiten beeld te houden, maar door juist deze elementen mee te nemen in je foto kun je met één beeld een verhaal vertellen of een bepaalde spanning brengen.


Leestijd: ongeveer 10 minuten.

Spannend beeld

Je kunt dit op verschillende manier aanpakken, bijvoorbeeld met vogelfotografie. Wanneer je met een grote telelens fotografeert, trek je eigenlijk de achtergrond veel dichter naar je onderwerp toe waardoor er snel een spannend beeld ontstaat. Zoals bijvoorbeeld te zien is bij de foto van de brandganzen met de windmolens. Hoewel de afstand tussen beide nog voldoende was, suggereert het beeld een bijna aanvaring met de molens maar vertelt het ook een verhaal van sommige bedreigingen die de natuur parten speelt. Fotografeer bijvoorbeeld met een 500mm lens, een hoog diafragmagetal (F8.0 of hoger voor voldoende scherpte in de achtergrond).

Eemshaven, de Dollard en bunkers

Landschappelijk liggen er ook diverse mogelijkheden om de menselijke invloed vlakbij het waddengebied vast te leggen. Zoals de zeedijk met het achterliggende landschap bij Eemshaven, waar industrie, elektriciteitskabels en windmolens vanaf ver zichtbaar zijn in het verder eindeloze vlakke landschap. Niet het sprookjeslandschap wat men voor ogen heeft, maar wel de realiteit en ook de moeite waard om te fotograferen met, in dit geval, een 70-200mm zoomlens waardoor de onderwerpen weer naar voren worden getrokken. In de omgeving van de Dollard zijn tevens diverse overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog te vinden, zoals diverse oude bunkers van waaruit je interessante perspectieven en standpunten kunt krijgen voor je fotografie. Een goeie tip is hierbij om bijvoorbeeld een schaap in het landschap te krijgen, waardoor er toch wat leven in de foto komt en het een minder “doods” beeld wordt.

Waddengevoel

Uiteraard zijn er niet alleen bedreigingen, maar ook kenmerkende objecten in het landschap te vinden zoals de vuurtoren op Vlieland. Probeer dit bijvoorbeeld te combineren met een meeuw op de voorgrond, het duinlandschap in beeld en een frisse kleurige lucht erbij en je hebt een foto die één en al Waddengevoel uitademt. Ook deze foto’s zijn goed te maken met een kleine telelens. Houdt van tevoren rekening met de stand van de zon en de weersomstandigheden, zodat het beeld er zo kleurrijk en fris mogelijk uit komt te zien.

Ook voor de liefhebbers van landschapsfotografie zijn er in het waddengebied diverse interessante objecten te vinden, zoals de diverse houten palen die in lang vervlogen tijden zijn geplaatst om landaanwinning bij de kwelders te stimuleren. Door goed te kijken naar de vormen, structuren, compositie en bijvoorbeeld enkele vogels op het wad kun je hier naar hartenlust experimenteren en zoeken naar je “perfecte plaatje”. Natuur, maar met een groot aandeel menselijke invloeden.

Noard-Fryslân Bûtendyks

Dit komt ook veel naar voren in het buitendijkse landschap bij Noard-Fryslân buitendijks. Hier ligt een kaal, uitgestrekt landschap tussen de zeedijk en de verderop gelegen zomerdijk. Een dobbe voor de paarden of schapen geeft hier een interessant perspectief, maar vanaf de Seedykstertoer bij Marrum heb je pas echt een weids uitzicht over een groot gedeelte van het waddengebied. Daarnaast is goed zichtbaar hoe groot het menselijke aandeel is geweest in dit landschap: de zeedijk, het kunstwerk op de dijk, de weilanden en wegen die langs de dijk krullen zorgen voor mooie lijnvorming in de foto’s. Gebruik hier bij voorkeur ook een kleine telelens, zodat je die details in het landschap goed kunt laten zien en het beeld niet te weids wordt, waardoor de elementen wegvallen in het grote geheel.